Zo blijven klanten op je website!

dog booking onlineWat moet je nou met al die bezoekers op je website? Je zou ze natuurlijk heel graag lang op je website willen houden, maar vaak is een website bezoek een bliksem bezoek. Je moet van goede huizen komen om een website bezoeker heel lang op je website te houden. Het is ook niet dat ze door hun bliksem bezoek zeggen dat ze niet geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

Ga er simpel vanuit dat een groot deel van je website bezoekers je website bezoeken, rondkijken en denken…ik ben niet geïnteresseerd. Op dat moment verlaten ze je website en zullen nooit meer terug komen. Niet getreurd, zij behoren niet tot je doelgroep.

Maar dat wil niet zeggen dat al jouw website bezoekers niet geïnteresseerd zijn op het moment dat ze de website verlaten. Er is wel degelijk een deel van de bezoekers die rondkijken en denken…interessant wat je allemaal op je website hebt staan, ik ben geïnteresseerd , MAAR NIET OP DIT MOMENT! Maar als deze groep je website verlaat kun je er ook vanuit gaan dat ze nooit meer terugkomen. Wel getreurd, want dit is je potentiële doelgroep! 🙂

Voor deze laatste groep bezoekers moet je het zodanig interessant maken op je website dat ze zich willen aanmelden voor je mailing lijst. Misschien weet je zelf uit ervaring dat niemand zich tegenwoordig meer aanmeldt voor de zoveelste nieuwsbrief. Je zal dus iets moeten aanbieden in ruil voor naam en e-mailadres.

Hier volgt een stappenplan om ervoor te zorgen dat je klanten op je website blijven of beter gezegd keer op keer terug komen. Hiervoor moet je ze op je mailing lijst hebben.

Stap 1
Ontwikkel een simpel digitaal product wat je in ruil voor voornaam en e-mailadres aan kunt bieden op je website.

Er zijn wel een aantal voorwaarden waar dit digitaal product aan moet voldoen:

  1. Het moet van waarde en relevant zijn voor de bezoekers van je website. Dus beid geen kortingsbon aan van Zalando als jij je doelgroep helpt met ‘stoppen met roken’.
  2. Zorg ervoor dat het gelijk beschikbaar is. Laat ze niet een dag of meer wachten om gebruik te maken van het digitaal product
  3. Het moet gratis zijn! Houd het zo laagdrempelig mogelijk.
  4. Laat ze niet allerlei codes kraken om bij het digitaal product te komen. Houd het zo laagdrempelig mogelijk

Stap 2
Schaf een systeem aan waarmee je een aanmeldformulier op je website kunt plaatsen, zodat de bezoekers van je website zich aan kunnen melden voor het digitaal product. Plaats het formulier goed zichtbaar op je website. Met andere woorden, gelijk zichtbaar wanneer een bezoeker op je website komt.

Dit systeem houd ook netjes voor je bij wie zich aanmeldt. Je kunt hier keurig een lijst van terug vinden in het systeem. Bekende systemen waar wij mee werken zijn Aweber en Mailchimp.

Stap 3
Stel in het systeem wat je bij stap 2 hebt aangeschaft in, dat het digitaal product automatisch verstuurd wordt naar de bezoekers van je website die zich daarvoor aanmelden.

Stap 4
Nu heb je ze op de mailing lijst. Schrijf een blog bericht over een onderwerp wat van waarde is voor de mensen op je mailing lijst. Heel belangrijk vergeet onderaan het blogbericht niet de lezers aan te sporen te reageren op je blogbericht.

Stap 5
Verstuur een mail met het systeem uit stap 2 en stap 3 naar de mensen op je mailing lijst ter aankondiging van het blogbericht dat je op je website hebt gepubliceerd. Op deze manier stel jij ze voor een bezoekje aan de website te brengen om de waardevolle informatie te lezen die jij geplaatst hebt. Waardevolle informatie waarvan ze eerder hebben aangeven dat ze hier op zoek naar zijn en geïnteresseerd in zijn. Want ze hebben zich daarvoor ingeschreven.

Blijf stap 5 herhalen elke keer dat je nieuwe waardevolle content op je website hebt geplaatst. Op deze manier bouw je een relatie op met de mensen op je mailing lijst en weten ze op een gegeven moment niet beter, dan dat ze bij jouw terecht kunnen en moeten voor het oplossen van één of ander probleem. Als je dat gerealiseerd hebt, zijn er misschien een paar mensen op je mailing lijst die het aandurven om een bezoekje aan je website te brengen, zonder dat ze van jou een mail ontvangen hebben ;-). Zo blijven potentiële klanten en klanten op je website!

Ben jij al begonnen met een stappenplan waarmee klanten op je website blijven? Laat een reactie achter in het reactieveld hieronder. Alvast hartelijk bedankt voor het delen.

 

One Response to Zo blijven klanten op je website!

  1. Caroline van Wijk 19 juni 2015 at 08:55 #

    Ha Kemal, dankjewel voor dit eenvoudige stappenplan! Echt heel waardevol. Ik merk inderdaad dat ik zo bij mijn doelgroep top of mind blijf! En je hebt me al zo vaak geholpen als ik kleine hobbels op deze weg tegenkwam 🙂 Blijf ze sturen, die waarde volle blogberichten!

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes